مدیریت تولید چیست؟

این مقاله با موضوع مدیریت تولید تعاریفی از مدیریت تولید ، شرح وظایف مدیر تولید و همچنین نقش مدیریت تولید در افزایش کسب و کار و رشد و ارتقای سازمان را شرح می دهد.به بررسی نقش مدیریت تولید در سازمان و ارتباط آن با سایر بخش ها مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیریت تولید یعنی فرآیند برنامه ریزی ، هدایت ، کنترل و ساماندهی فعالیت های درحال انجام در یک شرکت جهت تولید منابع ورودی به فرآورده.

مدیریت تولید یک فعالیت درون سازمانی است که وظیفه آن پیش بینی، برنامه ریزی، بازاریابی در بخش فروش و خدمات می باشد. یک مدیر تولید باید در مورد تحلیل بازار و ویژگی های محصول مسئولیت پذیر باشد. کلیه فرآیندی که قرار است در سازمان انجام شود به نوعی با مدیر تولید در ارتباط است. اوست که مسئول نظم داخلی و خارجی سازمان و همچنین مسئول تمامی استراتژی های تولید به منظور پایین آوردن هزینه های اولیه سازمان می باشد.

با توجه به این شرایط مدیریت تولید کاری نیست که به صورت روتین انجام شود بلکه باید به طور پیوسته درحال تحقیق و بررسی بوده تا بتواند هزینه های اولیه را کاهش داده و کیفیت مطلوب تر را عرضه نماید. همچنین می بایست پاسخگوی نیازهای بازار نیز باشد و به سرعت خود را با تغییرات وفق داده تا از بازار رقابتی سازمان جا نمانند.

مدیریت تولید، خط تولید

 

وظایف مدیریت تولید

  • پیش بینی کالا و خدمات

پیش بینی

یک مدیر تولید می بایست در ارتباط با نیاز بازار قادر باشد پیش بینی های لازم را انجام داده و جوابگوی نیاز مشتریان باشد. پیش بینی بسیار حائز اهمیت است زیرا رشد و بقای شرکت در دراز مدت به پیش بینی های دقیق مدیریت تولید بستگی دارد. مدیریت تولید از طریق انجام روش های کیفی پیش بینی ، میزان فروش محصول، میزان نیاز مشتریان، خواسته مشتریان را به طور دقیق پیش بینی و سپس منابع لازم را برای آنها تخصیص می دهد.

این پیش بینی باید به قدری دقیق صورت گیرد که حتی اگر نیاز بود مدیر تولید به توسعه محصول اقدام کرده و بتواند با ایجاد یک خط تولید جدید نیاز مشتریان در آینده را نیز پاسخگو باشد. بازار همیشه به طور نرمال به کار خود ادامه نمی دهد مدیران تولید باید از به مدیریت ریسک تسلط کافی داشته باشد تا بتواند بحران را پیش بینی کرده و راه حل های اساسی برای آن ارائه دهد.

بازارهای امروزی به سرعت تغییر کرده و نیازهای افراد به دلیل گسترش دانش و اطلاعات و وسایل ارتباطی به میزان زیادی مشابه یکدیگر شده است. با این شرایط ما دیگر نمیتوانیم کالایی را در حد بازار منطقه ای تولید کنیم بلکه باید نیاز قشر انبوهی از انسانها را درنظر بگیریم و در این شرایط است که کار مدیریت تولید سازمان به چشم آمده و نشان میدهد که این واحد در بازار کسب و کار چقدر میتواند موفق باشد.

  • برنامه ریزی فرآیند تولید

 برنامه ریزی

از وظایف مدیریت تولید نظارت بر فرآیند طراحی و برنامه ریزی تولید می باشد

مدیریت تولید، خط تولید

 

فرآیند تولید شامل:

*تولید ایده نو

واحد مدیریت تولید باید بخشی رو برای تولید ایده های نو اختصاص دهد تا بتواند با توجه به تغییرات بازار سریعترین عملکرد را داشته باشد و یا اینکه در بازار رقابتی به عنوان پیشگام حرکت کند

*امکان پذیری

بررسی امکان پذیری ایده ها و همچنین استراتژی های سازمان از جمله دیگر وظایف مدیریت تولید می باشد. زیرا اگر قرار باشد امکان پذیری صورت نگیرد احتمال شکست به میزان بسیار زیادی بالا میرود.

*طراحی فرآیند تولید

واحد مدیریت تولید باید بتوند تا میتواند فرآیند تولید را کاهش داده و با اینکار می تواند حتی هزینه های تولید را پایین بیاورد. هرچه پیچیدگی تولید کاهش یابد زمان تولید نیز افزایش خواهد یافت و به این شکل میتوان در مدت زمان کمتری به تعداد بیشتری کالا و به سودآوری بیشتری دست پیدا کنیم.

*طراحی کالا

تولید کالایی که مطابق با میل و نیاز مشتری باشد برای بدست آوردن بازار بسیار حائز اهمیت است. سازمان باید بتواند کالایی را تولید کند که خواسته های مشتریان را برطرف کند. از طرفی کالا باید به گونه ای باشد که استفاده از آن از پیچیدگی بالایی برخوردار نباشد و مخاطب را سردرگم نکند. کالا باید طوری طراحی شود که مخاطب بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کند.

*تخصیص منابع

باید با توجه به حجم تولیدی که در سازمان انجام میشود. به هر بخش منابع آن تخصیص داده شود. تخصیص منابع یکی از مهمترین عوامل می باشد، تا بتوانیم با توجه به منابع موجود مخصوصا در شرایط بحرانی حداکثر سودآوری و تولید را داشته باشیم

*مرحله بازاریابی محصول

بخش اعظم این کار مربوط به وظایف مدیریت بازاریابی و فروش می باشد. که مدیریت تولید به عنوان همکار با این واحد همکاری می کند.

مدیریت تولید، خط تولید

 

*انتخاب روش مناسب

انتخاب روش مناسب تولید از تصمیمات استراتژیک مدیریت تولید می باشد که می تواند شامل موارد زیر باشد .

  • تولید پیوسته

در این روش واحد تولیدی براساس نوع محصول خود سازماندهی می شوند. در این تولید محصولات به صورت پیوسته و خطی تولید و به مشتریان ارائه می شود

  • تولید فرآیندی

که واحدهای تولیدی بر اساس نوع فرآیند ساماندهی می شوند. یعنی تمام واحدهایی که عملیات فناورانه آنها مشابه است در یک جا جمع شده و یک واحد تولیدی را تشکیل می دهند

  • تولید گروهی

که از ترکیب تولید پیوسته و تولید فرآیندی تشکیل شده است. در این روش هزینه تغییر ماشین آلات را نداریم ، سرعت کار افزایش یافته ، اما هزینه اولیه نیز افزایش می یابد

  • تولید پروژه ای

که در این روش بر اساس سفارش خط تولید شروع به تولید یک محصول خاص می کند. این روش در سطح بزرگ انجام شده و ما اطلاعاتی از نیاز مشتریان نداریم و کلیه کارهای تولید محصول پس از سفارش صورت می پذیرد .مدیریت تولید برای بهبود خدمات رسانی و اطلاع از وضعیت بازار و مشتریان و پیش بینی آینده محصول و بازار می توانند از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بهره برند.

مدیریت تولید، خط تولید

مدیریت تولید

ارتباط مدیریت تولید با سایر بخش ها

  • واحد تدارکات

تدارکات

واحد تدارکات باید کلیه منابع موجود را در اختیار واحد تولید قرار دهد بنابراین مدیریت تولید باید به طور پیوسته گزارشات تولید خود را در اختیار واحد تدارکات قرار دهد تا منابع لازم برای آن تخصیص داده شود

  • واحد اداری و کارگزینی

کارگزینی

واحد کارگزینی جهت تامین نیروی انسانی واحدهای سازمان از جمله واحد تولیدی فعالیت دارد. به همین منظور ارتباط مدیریت تولید و واحد کارگزینی جهت تامین نیروی انسانی الزامی می باشد

  • واحد مالی

واحد مالی

که به برنامه ریزی مالی سازمان و هزینه های سازمان را مورد بررسی قرار می دهد. مدیریت تولید همواره برای بررسی و درخواست منابع مالی جهت تولید کالا و ارائه خدمات به مشتریان باید با این واحد در ارتباط باشد

  • واحد فروش

واحد فروش

ارتباط مستقیم مدیریت تولید با واحد فروش منجر به آن خواهد شد که نیاز مشتریان به سرعت تشخیص داده شود و کالای مورد نیاز آنان در سریعترین شکل ممکن به مرحله تولید برسد. با این کار سازمان سهم بیشتری از بازار را در اختیار خواهد گرفت

نتیجه گیری

مدیریت تولید در یک سازمان نقش قلب سازمان را ایفا می کند. واحد تولید می بایست با ارتباط موثر خود با واحدهای دیگر و برنامه ریزی های دقیق خود جهت تولید محصول، کالای خود را به موقع به بازار تزریق کند و با این کار برای سازمان سود و ارزش بیافریند.

مدیریت تولید می بایست به طور دوره ای گزارشات دقیق را در اختیار مدیریت سازمان قرار دهد .مدیریت سازمان با توجه به اهداف سازمان و برنامه های زمانبندی شده دستورات لازم را اتخاذ نمایند.

Related Posts

9 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

فهرست