حسابداران وظایف خاص و مشخص و تکالیف قانونی دارند که باید در مهلت زمانی معین شده در دوره مالی انجام دهند. این تکالیف قانونی معین شده مربوط به سازمان ها، شرکت ها و نهادهای دولتی است که چنان چه در زمان تعیین شده تحویل آن سازمان نشود، تحویل آن سازمان نشود مشکلاتی همچون تعلق جریمه و از دست دادن معافیتها و مزایای قانونی را به همراه خواهد شد.
۵ مورد از مهم ترین تکالیف قانونی که باید حسابداری شرکت های انجام دهند به شرح زیر است:
۱- تهیه لیست مالیات حقوق پرسنل:
در ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم آمده است:
پرداختکنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلف اند مالیات متعلق را طبق مقررات ماده (۸۵) این قانون محاسبه و کسر و ظرف سی روز ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافتکنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماههای بعد فقط تغییرات را صورت دهند.
پس طبق این قانون حسابدار حقوق و دستمزد مکلف است هر ماه پس از تخصیص حقوق پرسنل لیست مالیات حقوق را تنظیم و حدکثر تا پایان ماه بعد به اداره امور مالیاتی ارسال کند.
۲- تهیه لیست بیمه پرسنل:
در حسابداری حقوق و دستمزد علاوه بر تهیه لیست مالیات حقوق، تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی هم لازم و ضروری است.
طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی ، مهلت قانونی جهت تحویل لیست وپرداخت حق بیمه هر ماه حداکثر تاپایان آخرین روز ماه بعد است.
۳- تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده:
مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که خریدار هنگام خرید کالا یا خدمات، باید به فروشنده بپردازد و فروشنده کالا و خدمات، این مالیات را در زمانهای معینی به دولت پرداخت میکند.
طبق قانون مهلت ارائه اظهارنامه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، ۱۵ روز پس از پایان هر فصل است اما برای فصل زمستان که با تعطیلات نوروزی همراه میشود و فرصت اندکی برای تنظیم و ارسال اظهارنامه وجود دارد، رئیس کل سازمان امور مالیاتی اجازه داده است برای کسانی که برای ارائه اظهارنامه و پرداخت مالیات دوره زمستان تا پایان فروردین اقدام کنند ،تسهیلات بخشودگی قانونی جرایم اعمال شود.
۴- تهیه گزارش های خرید و فروش فصلی:
یکی از گزارش هایی که باید به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه شود گزارش خرید و فروش است، که پس از پایان هر فصل گزارش خرید و فروش فصلی باید تنظیم و ارسال گردد. ارسال این گزارش از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی صورت می گیرد.
۵- ارسال اظهارنامه عملکرد:
به عنوان یک حسابدار میدانید که افراد حقیقی و حقوقی موظفند هر سال گزارش مالی کامل خود را به اداره دارایی ارائه کند و بر همین اساس مالیات خود را بپردازد.
بر اساس قانون مالیات ها مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد برای شرکتها ۴ ماه پس از پایان سال مالی است و برای افراد حقیقی و صاحبان مشاغل این مهلت سه ماه پس از پایان سال مالی خواهد بود.